LØPETRENING

Tind trening tilbyr løpetrening som et tilbud enten for grupper eller som individuell trening. Under trening har vi fokus på god kvalitet. Dette kan være hardøkter med riktig intensitetsoner og gjennomføring etter plan, langturer med oppfølging i relevant terreng eller styrke for bedring av teknikk og skadeforebygging. All trening Tind tilbyr har fokus på god teknikk, effektive øvelser og en langsiktig plan med delmål.

TESTING

Testing av anaerob terskel

Testing av laktat på mølle med puls og laktatprofil. Testing i lokalene til Bergen PT senter, tid ca 60 minutt. Pris: kr 800,-

Testprotokoll fra olympiatoppen:

  • Kontrollert oppvarming i 10 min.
  • 4-5 belastningstrinn à 5 min.
  • 30 sek. pause mellom hvert trinn
  • Laktat måles i pausen
  • 1,0 eller økning i hastighet mellom hvert belastningstrinn
  • [La-] og HF registreres på hver belastning.

Hva måler laktat?

Når en utfører en laktatprofil test finner du din anaerobe terskel, den anaerobe terskelen beskriver den høyeste belastningen hvor det er likevekt mellom produksjon og eliminasjon av melkesyre. Anaerob terskel beskriver hvor høy intensitet en kan løpe over en lengre tidsperiode uten å få stive muskler og er et viktig parameter i utholdenhetsidrett.

Melkesyre sammen med H+ er et biprodukt fra energiomsetningen i muskulaturen når den jobber så hardt at det ikke er nok oksygen i forbrenningen av energi i muskulaturen. Det er Opphopningen av H+, (lavere pH) som gir følelsen av å få sure bein. På grunn av at H+ er vanskelig å måle, måler man isteden melkesyre i blodet ved en liten bloddråpe fra fingertuppen.

Hvorfor teste?

  • Kartlegge intensitetssoner: Ved å sammenligne laktat med hjertefrekvens kan man kartlegge individuelle intensitetssoner, disse varierer i stor grad fra person til person.
  • Forbedre treningsplan: ved å kartlegge sin anaerobe terskel kan man justere treningsplaner til å forbedre de aspektene med trening en har mest å hente for å bedre fysisk kapasitet.
  • Måle forbedring av anaerob terskel: Ved å teste før og etter treningsperioder kan man se fremgang eller om en må gjøre forandringer for å oppnå fremgang i treningen.

 

Pris: Testing av laktatprofil 850 kroner, tar ca. 1 time.

Treningsveiledning og treningsplaner

Treningsveiledning:

Tind trening tilbyr treningsveiledning til aktive på alle nivåer, om man trener for å løpe sin første 10 km eller sin maraton nummer 10 har man alltid noe å lære om trening og ting en kan forbedre i treningsarbeidet.  Ved konsultasjon blir kjent med den aktive, avdekker tidligere skader, nåværende ferdighetsnivå og fremtidige målsetninger. Ut ifra dette gir man råd og veiledning om å kunne prestere bedre og samtidig unngå å pådra seg idrettsskader.

Treningsplaner:

I første omgang tilbys 8, 16 eller 24 ukers treningsprogram, programmene tilpasses din hverdag og settes opp i forhold til hver enkeltes målsetning og ferdighetsnivå.

  • Det første som skjer er innledende samtale, bli kjent samtale, kartlegging av nåværende fysiske nivå, avdekke tidligere skader, sette seg mål.
  • På bakgrunn av dette settes det sammen et treningsprogram som er individuelt tilpasset.
  • Videre legges det opp til kontakt over skype, eller på kontoret hver 14 dag, her kan en justere treningsplan eller få svar på andre spørsmål om trening.

 

Pris:

  • Innledende samtale: 800kr, ca. 1 Time
  • Treningsplaner: 8 uker: kr 2500,- 16 uker: kr 3000,- 24 uker: kr 3500,- (inkludert innledende samtale)

SKI

Kurs i skiteknikk for private, grupper og bedrifter.

Under langrennskursene til Tind går vi gjennom de forskjellige teknikkene i langrenn, både skøyting og klassisk. Hvordan og når det er mest hensiktsmessig å bruke de forskjellige teknikkene (padling, dobbelt-, enkeltdans og diagonal, diagonal med fraspark og staking). Spesifikke øvelser på hvordan en kan bedre styrke, koordinasjon og balanse med ski, er en essensiell del av kurset.

Kursene vil bli holdt av kiropraktor Erik-Sebastian Krogvig som har lang erfaring på høyt nasjonalt nivå som skiskytter og er kurset i NSF og NSSF sine trenerkurs innen langrenn og skiskyting.  Siden vi vestlendinger her i Bergensområdet ikke er like godt vant til gode vintrer som våre naboer over fjellet i øst og nord, har vi mye å lære når det kommer til skiteknikk.

Sted og oppstart av kurs avhenger av snøforhold. (Gullbotn, Kvamskogen, Frotveit og Totland eller Totræna)